Wat is MONO?

MONO staat voor één of alleen. De campagne gaat over met één ding tegelijk bezig zijn in het verkeer. Want als je rijdt of fietst, hoef je maar op één ding te letten: de weg. Er zijn verschillende manieren om MONO te rijden. Bijvoorbeeld door vóór vertrek je telefoon op ‘Niet storen’ te zetten, zodat je niet wordt afgeleid door binnenkomende meldingen. En laat anderen voor vertrek weten dat je onderweg bent (“Mij Nie Appen!”), zodat zij weten dat ze jou geen bericht moeten sturen. Zo hou je je ogen op de weg in plaats van op je scherm. Ook gamen, bedienen van navigatie, online vergaderen, muziek opzoeken en films kijken zijn vormen van afleiding. Uiteraard kun je wel vooraf je navigatie aanzetten en blijf je telefonisch altijd bereikbaar voor spoedsituaties, ook als je MONO rijdt of fietst. 

Afleiding is gevaarlijk

Appen of het gebruiken van andere social media tijdens het autorijden of op de fiets is levensgevaarlijk. Voor jezelf én voor anderen op de weg. Als je zit te appen achter het stuur, zie je niet goed wat er om je heen gebeurt. Even snel een berichtje lezen of schrijven betekent dat je het verkeer niet meer goed waarneemt, en niet snel kunt reageren in een onverwachte situatie. Dat geldt natuurlijk ook voor anderen: wanneer jij jouw vriend, partner, kind of collega een bericht stuurt wanneer zij aan het rijden of fietsen zijn, breng je ze mogelijk in gevaar.

In 3 seconden ben je een voetbalveld verder

De meeste mensen weten wel dat appen tijdens het rijden of fietsen risicovol is, maar realiseren zich niet welke afstand ze in die paar tellen afleggen. Hoe gevaarlijk is het nu echt om even niet op de weg te letten? Een voorbeeld: 
Stel, je bent in de stad en rijdt 50 km/u. Er komt een berichtje binnen en je leest het in 3 seconden. Dan heb je 42 meter afgelegd zonder op te letten – dat is de lengte van een half voetbalveld! Rij je op de snelweg 120 km/u, dan ben je in 3 seconden al 100 meter verder. Dan heb je dus een heel voetbalveld overgestoken – zonder te kijken. Zowel een bericht lezen als schrijven duurt vaak langer dan 3 seconden.

Illustratie geeft weer dat de totale remweg bij 30 km/h 13,3 meter is, waarvan 8,3 meter reactietijd en 5 meter remmen is

Risico's

Je kunt een boete krijgen voor handheld bellen, sms-en of appen tijdens het autorijden. De boetes voor verkeersovertredingen staan in de Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM).

Lees hier alle risico’s op een rij