Risico's

Het lezen of schrijven van berichten tijdens het autorijden of fietsen heeft invloed op:

  • Je waarneming van de weg en je omgeving: je ziet belangrijke informatie zoals borden, andere verkeersdeelnemers of spelende kinderen over het hoofd. Ook bij een telefoongesprek met ogen op de weg neem je minder goed waar.
     
  • Je reactievermogen
     
  • De controle over je auto of fiets, waardoor je gaat slingeren.
     
  • Het inschatten van verkeerssituaties en je snelheid.
     
  • Je portemonnee. Tijdens het autorijden of fietsen is het bij wet verboden om een telefoon of ander mobiel elektronisch apparaat vast te houden. Tablet of muziekspelers zijn ook niet toegestaan.
     
  • Ongelukken. Vaak loopt het net goed af, maar bij een botsing raakt je auto of fiets beschadigd. En belangrijker: er kunnen mensen (ernstig) gewond raken, of zelfs komen te overlijden. Afleiding in het Nederlandse verkeer leidt tot ruim 100 doden per jaar en een veelvoud aan gewonden.
     
  • In de auto mag je de telefoon wel (handsfree) bedienen via het dashboard, als je dat vóór het rijden instelt. Ook spraakbediening is toegestaan. Een bericht lezen of schrijven op een vast scherm in de auto valt weliswaar niet onder deze wet, maar is gevaarlijk en is zeker niet MONO. Bovendien kun je alsnog beboet worden voor het in gevaar brengen van het verkeer (via Artikel 5 van de Wegenverkeerswet).
     
  • Steeds meer auto’s hebben rijhulpsystemen aan boord. Dit betekent niet dat je andere dingen kunt gaan doen, want je moet op ieder moment kunnen ingrijpen wanneer je auto onverwacht reageert.
Afbeelding Anne

Het verhaal van Anne en Tony

“Ik ben 27”, zegt ze, “maar ik voel me een bejaarde. En dat allemaal omdat die jongen zo nodig met zijn telefoon moest spelen.”

Lees hier het verhaal van Anne en Tony