Risico's

Je snelheid bepaalt de lengte van je remweg. Een fitte bestuurder heeft bij normale weersomstandigheden minstens 1 seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is doorslaggevend. Want hoe hoger je snelheid, hoe meer meters je in die tijd aflegt. De techniek van auto's is de laatste jaren verbeterd, maar die reactieseconde blijft gelijk.

Wees je bewust van je snelheid

Je rijdt dus heel wat meters op volle snelheid door, voordat je ├╝berhaupt op de rem trapt. En dan volgt nog de afstand die je nodig hebt om de auto tot stilstand te brengen. Hieronder zie je te hard rijden betekent voor de remweg. Je kunt wel nagaan wat de gevolgen zijn bij nog grotere overtredingen.

Illustratie die weergeeft dat de totale remweg bij 30 km/h 13,3 meter is, waarvan 8,3 meter reactietijd en 5 meter remmen is
Bij 30 kilometer per uur totale remweg 13,3 meter
Illustratie die weergeeft dat de totale remweg bij 35 km/h 16,5 meter is, waarvan 9,7 meter reactietijd en 6,8 meter remmen is
Bij 35 kilometer per uur totale remweg 16,5 meter
Illustratie die weergeeft dat de totale remweg bij 40 km/h 19,9 meter is, waarvan 11,1 meter reactietijd en 8,8 meter remmen is
Bij 40 kilometer per uur totale remweg 19,9 meter

Totale remweg bij 1 seconde reactietijd en een remvertraging van 7 meter per seconde

Snelheid Reactie Remmen Totale remweg
50 km/u 13,9 m 13,8 m 27,7 m
55 km/u 15,3 m 16,7 m 32,0 m
60 km/u 16,7 m 19,8 m 36,5  m

Conclusie

Bij een noodstop met 30 kilometer per uur sta je al stil waar je bij een snelheid van 50 kilometer per uur nog moet beginnen met remmen. Voor een overstekend kind kan dat het verschil tussen leven en dood betekenen.