Let op!
Rijhulpsystemen zijn hulpsystemen. Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de veiligheid in het verkeer. Zorg dat je snel kan ingrijpen wanneer een rijhulpsysteem anders reageert dan je verwacht. Houd je aandacht bij het verkeer, voeten bij de pedalen en handen aan het stuur. Zo kun je de nieuwe technieken veilig gebruiken.
Gebruik het rijhulpsysteem dat de snelheid regelt (Adaptive Cruise Control) en het systeem dat de auto binnen de lijnen houdt (Lane Centering) niet tegelijkertijd. Zorg ervoor dat je altijd zelf gas blijft geven of sturen. Hierdoor heb je een actievere rol in het verkeer. Je blijft alert en kan snel reageren.
Eigenschappen rijhulpsystemen
Rijhulpsystemen zijn systemen die jou ondersteunen bij het rijden. Ze kunnen:
- Informeren. Denk aan een routebeschrijving.
- Waarschuwen. Wanneer er iets mis dreigt te gaan (te hard rijden, over doorgetrokken lijn gaan, te laat remmen).
- Ingrijpen. Anders dan bij waarschuwen, grijpen systemen in door de auto terug te sturen of te remmen bij nood.
- Overnemen. Systemen die je actief helpen bij het rijden of het rijden (voor een deel) overnemen. Denk aan binnen de lijnen blijven of inparkeren.
Bekende rijhulpsystemen
Bekende voorbeelden van rijhulpsystemen zijn:
Adaptive Cruise Control (ACC)
Met Adaptive Cruise Control (ACC) kun je een bepaalde snelheid en afstand tot de auto voor je instellen. Bij ACC past de auto de snelheid ook aan op de auto die voor je rijdt. Let op! Het systeem kijkt niet zo ver vooruit als een echte bestuurder en kan daarom anders reageren. Denk aan snel optrekken terwijl dit niet nodig is.
Rijstrookondersteuning (Lane Departure Warning (LDW) en Lane Keep Assist (LKA))
Rijstrookondersteuning helpt je om op je eigen rijbaan te blijven. Er zijn twee verschillende systemen. Het LDW-systeem geeft je een waarschuwing als je geen richting aangeeft als je van de rijbaan gaat. Het LKA-systeem geeft een lichte correctie of trilling aan het stuur. Dit gebeurt als er een kans is dat je zonder dat je het bedoelt van je rijstrook gaat. Let op! Of het systeem (goed) werkt hangt af van hoe goed de lijnen op de weg staan en of het genoeg kan zien. Het systeem werkt bijvoorbeeld niet of minder goed bij slecht weer en sneeuw en bij spitsstroken en wegwerkzaamheden.
Autonoom noodremsysteem (Autonomous Emergency Braking (AEB))
Het autonoom noodremsysteem grijpt bij gevaar in. Dit doet het systeem door het voertuig met een noodstop tot stilstand te laten komen. Het systeem geeft de bestuurder tijdens het remmen automatisch een maximale remkracht. Veel ongelukken ontstaan door kop-staartongelukken. Een autonoom remsysteem heeft radars en sensoren die gevaar aan zien komen. Het rijhulpsysteem kan helpen bij het voorkomen van aanrijdingen of schade. Let op! Het komt voor dat deze systemen onverwacht remmen. Je kunt het systeem weer uitschakelen door snel gas te geven.
Intelligente snelheidsassistent (Intelligent Speed Assistance (ISA))
Het rijhulpsysteem snelheidslimietherkenning laat de lokaal geldende snelheidslimiet zien. Ook waarschuwt het systeem wanneer het lijkt alsof je over de limiet gaat. Let op! De auto kent niet altijd de juiste limieten. Ook kan het zijn dat de limiet niet altijd een veilige snelheid is.
Vermoeidheidsherkenning en Afleidingsherkenning (Drowsiness detection en Distraction recognition)
Het rijhulpsysteem driver monitoringssystems waarschuwt als je niet meer alert genoeg lijkt te zijn. Dit kan komen doordat je moe bent of even niet meer gefocust bent.
Let op! Het systeem is een hulpmiddel. Ook al geeft het je geen waarschuwing is het goed om pauze te nemen als je moe bent.
Let op! Verschillende automerken kunnen andere namen gebruiken voor hetzelfde rijhulpsysteem. Soms verschilt het zelfs per model. Maar ze werken ongeveer hetzelfde. Rijhulpsystemen werken met camera’s of sensoren op en in de auto. Ook gebruiken ze informatie van bijvoorbeeld verkeers- of snelheidsborden langs de weg. Rijhulpsystemen worden vaak afgekort met de Engelse verzamelnaam ADAS: Advanced Driver Assistance Systems.
Verplicht vanaf 6 juli 2022
De EU heeft onderzoek gedaan en bepaald dat een aantal rijhulpsystemen verplicht in auto’s moeten zitten. Dat geldt vanaf 6 juli 2022 voor nieuwe modellen auto’s en op 7 juli 2024 voor bestaande modellen auto’s (dit zijn auto’s die nieuw gemaakt worden). Het doel is om het aantal verkeersdoden, zwaargewonden en ongevallen in de EU te verminderen.
Deze regel geldt in ieder geval voor deze systemen:
Intelligente snelheidsassistent (Intelligent Speed Assistance (ISA)); |
Rijstrookondersteuning (LKA); |
Autonoom Noodremsysteem voor stationaire/bewegende voertuigen (AEB); |
Vermoeidheids,- en Afleidingsherkenning. |
Daarnaast gaat de regel ook over het verplichten van een alcoholslot, een noodstopsignaal en een achteruitrijdetectie.